Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

Efteråret 2013 – Elektronisk Musik

Undervisere: David Mondrup, Johannes Smed, Mikael Elkjær og diverse gæstelærere

Uge 33-34
ALTERNATIVE LYDKILDER

Den elektroniske tilgang til musikkomposition og produktion har åbnet for mange nye muligheder. Udvalget af lyde der kan indgå i musik er i dag uoverskueligt stort. I dette modul skal vi udforske nogle af de mange lydkilder der er begyndt at indgå i moderne musikproduktion i de seneste år, hvad enten det er lyde hentet i vores hverdag, eller gravet frem fra elektronikkens indre. Vi skal optage og generere vore egne lyde, klippe dem i småstykker, strække dem ud af facon, bygge rytmer, melodier og lydcollager af det.

Uge 35
LIVE – MED BASIS I FORRIGE UGES PRODUKTIONER

Hvordan spiller man live med sin computer? Det skal vi øve os på i dette modul. Vi forbereder lyde og loops, sætter knapper på effekter, forbereder vores numre, og øver os. Og øver, og øver, og øver lidt mere, for at få den bedst mulige performance ud af det. Til slut holder vi en koncert for resten af skolen. Det bliver muligvis vores første koncert, men det bliver helt sikkert ikke den sidste.

Uge 36
VÆRKSTEDSROTATION – LEG MED LYD

Det er store bytteuge, hvor man kan prøve andre fag af. Her byder vi velkommen til folk fra resten af højskolen, samtidig med at man også er velkommen til at blive og deltage i ugens emne på sit sædvanlige linjefag.
Det bliver en legeplads indenfor lyddesign.

Uge 37
FORBEREDELSE TIL STUDIETUR; LIVE JAMMING

Engelsholms studietur er en lejlighed til at få indtryk fra scenen på det sted man besøger. Men det er samtidig også en kærkommen chance for at få lov at fremvise det man laver for et helt nyt publikum. De seneste år har studieturen indeholdt mindst én mulighed for at spille for det lokale publikum, og i år bliver ingen undtagelse. Derfor er ugen op til afgang sat af til at finpudse vores live performance, få de sidste numre helt i kassen, og øve os på at fremføre dem mest muligt effektivt.

Uge 38
STUDIETUR TIL AMSTERDAM

Turen går til Amsterdam. Medbring lydoptagere, og brug dem flittigt.

Uge 39
REALLYDSINSTALLATIONER MED AMSTERDAMLYDE

Endnu en omgang med elektronisk lyd i en live sammenhæng. Denne gang med fokus på “installationen” – altså det at lave et udstillingsobjekt der afgiver lyd, gerne påvirket af sine omgivelser. Vi kommer nok ind omkring begreberne “adaptiv musik” og “generativ musik”, ligesom ordet “tilfældigt” nok heller ikke vil være helt fremmed for os i disse uger.

Uge 40-41
SONGTRONICA

Vi skal blande de to genrer, elektronisk musik og klassisk sangskrivning. Ved at udnytte det bedste fra begge lejre skal vi nå frem til fælles produkter. Du kan som sangskriver forvente at blive klogere på studieproduktionen som kunstform; som elektronisk musiker kan du forvente at komme til at arbejde med udgangspunkt i det, der er den historiske baggrund for næsten al musik – melodi og tekst.

Uge 42
FOTO- OG FILMUGE

Et fællesprojekt for alle skolens elever på tværs af linjefagene.

Uge 43
SYNTHESE

Vi undersøger synthesizerens opbygning og bliver fortrolige med begreber som waveforms, LFO’s, oscillatorer, envelopes, modulation og forskellige filtertyper. Og husk: din viden om synthesizeren vil også gælde for trommemaskiner og samplere. Gennem selvstændige forsøg, kloger vi os på de maskiner der om nogen har været med til at tegne den elektroniske musik.

Uge 44-45
REMIX

Remixet er en disciplin for sig, hvor den elektroniske musiker giver sin fortolkning af andre musikeres indspilninger. Genren ender i et misk mask mellem det der er givet i originalsporet og remixerens lydverden.
Vi kaster os ud i Engelsholms vildtvoksende samling af vinylplader, og leder efter lige præcis det sample, vi aldrig ellers ville have rørt med en ildtang, for derefter at remixe det smukt, mærkeligt, dansabelt eller bare fedt.

Uge 46
KREATIVITET OG EFFEKTER

I gennem ugen arbejder vi på at udvikle jeres forståelse af kreativitet,  inspiration, komposition og produktion.
I bliver introduceret til teknikker, øvelser og tanker om kreativitet samt anderledes teknikker med effekter som Eq, Compressor, Rumklang mm.
Øvelserne kombinerer det kreative med det tekniske for at få et legende og levende workflow.

Uge 47
MINIMALISME
Bliv bekendt med nogle af principperne bag minimalistisk musik: Fra avantgardens horrible provokationer – til organiske, hypnotiske og repetitive mønstre. Teknikkerne og ideerne vi arbejder med kan anvendes i alle genrer til bla. trommeprogrammeringer, opbygning af pads, tema- og bassline komposition.

Uge 48-50
PROJEKTUGER

Afslutningsopgave hvor der arbejdes med et projekt som du selv har formuleret. Inden projektugerne går i gang har vi gennemgået hvordan man selv formulerer et projekt. Fra idé fasen til udførelsen.
Individuelt arbejde under vejledning.
Hver dag oplæg ved enkelte elever om deres projekter og hvad der inspirerer dem. En øvelse i at relatere sit arbejde til den kunstneriske virkelighed i verdenen omkring os.
Den sidste uge af projektperioden vil være rettet mod semesterets afslutningsudstilling, hvor musiklinjerne præsenterer deres værker ved koncerter.

 
 

ENGELSHOLM SLOT  ·  ENGELSHOLM HØJSKOLE  ·  Engelsholmvej 6  ·  7182 Bredsten  ·  Danmark  ·  +45 75 88 35 55 (8-15 på hverdage)  ·  engelsholm(at)engelsholm.dk